mei 2015

mei 2015

woensdag 6 februari 2013

De Waddeneilanden kennen de beste autobereikbaarheid

De regio's met de beste autobereikbaarheid liggen in de noordelijke delen van het land. Dit zijn de regio's met de laagste BBI-index, oftewel de relatief kortste reistijden ten opzichte van wat je zou verwachten gezien de hemelsbrede afstanden en het aandeel korte/lange ritten.

Bron: Compendium voor de Leefomgeving

Wanneer we inzoomen op het niveau van gemeenten (zie tabel hieronder) dan blijkt dat vooral de Waddeneilanden een goede autobereikbaarheid kennen. Dat komt waarschijnlijk omdat de meeste verplaatsingen ook op het eiland zelf plaatsvinden en nagenoeg geen congestie kennen. Naast de BBI-index toont onderstaande tabel ook het aandeel naar oorzaak van de sterk vertraagde autoritten van en naar gemeente, voor beide spitsen. Dus voor Harlingen geldt dat 67% van de sterk vertraagde spitsritten wordt veroorzaakt door overbelasting (voor de Waddeneilanden zijn deze gegevens niet beschikbaar):


Top 10 gemeenten met de laagste BBI-index
Gemeente
Stede-lijk-heids-graad
BBI-index auto ochtend gemiddelde aankomst en vertrek
Oorzaak van de  sterk vertraagde autoritten van en naar gemeente, voor beide spitsen in %

Over-belasting
lage ontwerp-snelheid
omrijden
totaal
Vlieland
5
23




Ameland
5
45




Terschelling
5
65




Texel
5
75
Harlingen
4
79
67%
1%
32%
100%
Lemster-land
4
81
50%
6%
45%
100%
Urk
4
81
70%
2%
28%
100%
Heerenveen
3
82
73%
3%
24%
100%
Meppel
3
83
66%
3%
30%
100%
Noordoost-polder
4
84
63%
8%
29%
100%


Onderstaande tabel toont de gemeenten met de hoogste BBI-index, oftewel de relatief langste reistijden ten opzichte van wat je zou verwachten gezien de hemelsbrede afstanden en het aandeel korte/lange ritten:

Top 10 gemeenten met de hoogste BBI-index
Gemeente
Stede-lijk-heids-graad
BBI-index
auto ochtend gemiddelde aankomst en vertrek
Oorzaak van de  van sterk vertraagde autoritten van en naar gemeente, voor beide spitsen in %

Over-belasting
lage ontwerp-snelheid
omrijden
totaal
Baarle-Nassau
5
141
22%
25%
54%
100%
Millingen aan de Rijn
4
135
26%
20%
54%
100%
Korendijk
5
134
36%
3%
61%
100%
Nederlek
4
131
37%
15%
47%
100%
Ouderkerk
4
129
55%
14%
31%
100%
Zandvoort
3
128
41%
27%
32%
100%
Oud-Beijerland
3
124
32%
3%
65%
100%
Schoonhoven
3
123
34%
11%
55%
100%
Wijk bij Duurstede
3
122
57%
14%
29%
100%
Berg-ambacht
5
121
36%
17%
47%
100%

De lange reistijden worden ten opzichte van de best bereikbare gemeenten vaak veroorzaakt door omrijden en lage ontwerpsnelheden.

Verder valt op dat dit net als de gemeenten met de beste bereikbaarheid matig tot niet stedelijke gemeenten zijn. Gemiddeld is er weinig verschil in bereikbaarheid tussen steden en dorpen. Volgens de BBI-index is de slechtste bereikbaarheid in de grote steden te vinden en vervolgens in de niet-stedelijke gebieden (zie onderstaande tabel). Ook de oorzaak van de sterk vertraagde ritten verschilt niet heel veel naar stedelijkheidsgraad. Wel blijkt dat overbelasting (congestie) vooral in de stedelijke gebieden een dominante factor is.

BBI-index naar stedelijkheidsgraad
Stedelijkheidsklasse
BBI-indexauto ochtend gemiddelde aankomst en vertrek
Oorzaak  van de sterk vertraagde autoritten van en naar gemeente, voor beide spitsen
overbelasting
lage ontwerpsnelheid
omrijden
Zeer sterk stedelijk
104
69%
9%
22%
Sterk stedelijk
99
73%
7%
20%
Matig stedelijk
99
69%
8%
23%
Weinig stedelijk
98
65%
9%
26%
Niet stedelijk
100
64%
9%
27%
In het databestand staat de BBI-index voor alle gemeenten.


Ontwikkeling
Het KiM geeft in Mobiliteitsbeeld 2014 aan dat de daling van voertuigverliesuren gestopt is. In de Trendprognose wegverkeer  voorspelt het KiM een toename van het wegverkeer tussen 2015 en 2020 van bijna 10 % en voor het hoofdwegennet een toename van het aantal verliesuren met bijna 30%.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen