mei 2015

mei 2015

vrijdag 8 februari 2013

OV in steden sneller dan in landelijke gemeenten.

Voor het OV is geen BBI-index beschikbaar. We gebruiken daarom de hemelsbrede snelheid, afkomstig uit het Nationaal Verkeersmodel. De hemelsbrede snelheden in het openbaar vervoer verschillen per gemeente van 12 tot 29 km/u. Het gemiddelde ligt op 20 km/u. Vooral bij afstanden groter dan 15 km nemen de snelheden toe met de stedelijkheidsgraad (zie figuur 1):
Figuur 1: Hemelsbrede snelheid per openbaar vervoer per etmaal in 2030. Bron: CROW-KpVV
Pas bij afstanden groter dan 15 km komt de snelheid van het openbaar vervoer (gemiddeld 16 km/u)  boven die van een fietser (gemiddeld 11 km/u) uit. Bij deze afstandscategorieĆ«n zijn er grote verschillen per stedelijkheidsgraad. In stedelijke agglomeraties reis je al snel 5 tot 8 km/u sneller dan in landelijke gemeenten. Maar de spreiding in snelheden is groot. Ook niet-stedelijke gemeenten als Kollumerland zitten in de top-10 van gemeenten met het snelste openbaar vervoer (zie tabel 1).

Er is een grote spreiding in de modal split auto-OV. Het percentage auto varieert van 28 tot 94% (gemiddeld 85%). Het percentage OV varieert van 6-72% (gemiddeld 15%).

Uit tabel 1 blijkt dat Culemborg de snelste ov-verbindingen kent. Vooral op afstanden boven de 40 km scoort Culemborg aanzienlijk hogere snelheden dan gemiddeld. De centrale ligging van het NS-station zal hier zeker aan bijdragen: bijna alle inwoners wonen binnen 2 kilometer van het treinstation. Van daar vertrekken sprinters richting Utrecht, Tiel en Breda. De ‘snelle OV-gemeenten' scoren goed op de meeste afstandsklassen:

rang

Gemeente
Hemelsbrede snelheid OV 2030
orde
(Bereikbaarheidsindicator in km/u)


alle afstanden
0-7,5 km
7,5-15 km
15 - 40 km
> 40 km
1
Culemborg
29
7
19
30
42
2
Winsum
28
14
25
28
44
3
Harlingen
28
7
18
33
37
4
Stede Broec
28
9
22
23
37
5
Gouda
28
8
20
34
39
6
Eemsmond
27
12
17
26
42
7
Roosendaal
27
7
19
30
41
8
Kollumerland en Nieuwkruisland
27
9
13
28
36
9
Reiderland
27
9
21
25
39
10
Wieringermeer
27
11
14
22
33

Alle gemeenten:
MINIMUM
12
5
10
9
19
MAXIMUM
29
14
25
35
45
GEMIDDELDE
20
9
16
23
35

Tabel 1 De top 10 van de gemeenten waar de OV-ritten het snelst zijn. Bron: CROW-KpVV

Gemeenten als Kollumerland en Nieuwkruisland lijken niet echte ov-gemeenten. Hoe komt het dat zo'n gemeente in deze top-10 staat?
In Kollumerland en Nieuwkruisland ontsluiten vier vaste buslijnen de meeste dorpen. De Opstapper verzorgt het vervoer voor de overige dorpen. In de gemeente is geen treinstation. 

Vanuit Kollumerland gaan de meeste verplaatsingen naar Leeuwarden of Groningen. De bus vanuit Kollum, de grootste kern, naar deze gemeenten is bijna net zo snel als de auto en rijdt in de spits ieder kwartier. Kolummerzwaag, de op-een-na grootste kern kan gebruik maken van de snelle treinverbinding via het station Buitenpost. De afstand naar dit station is wel zo´n 4,5 km, maar hier gaat een gewone bus en een belbus naartoe. Ook gaat er een rechtstreekse bus naar Leeuwarden.
De verbinding met Drachten is zo slecht dat die niet of nauwelijks per OV wordt gemaakt.

De indicator geeft de gemiddelde reistijden gewogen naar het aantal verplaatsingen weer. Hierdoor scoort  Kollumerland zo hoog. Dat het openbaar vervoer relatief snel is blijkt overigens ook uit het aandeel verplaatsingen per OV: met 19% ligt dit hoger dan het gemiddelde van 15%.

In het databestand staan de hemelsbrede snelheden van het ov voor alle gemeenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen